Educational leadership competence training of school principals (2015-2020)

Authors

Keywords:

distributed leadership, educational leadership competence, training strategy, school principals

Abstract

Introduction: In Cuba, the training of teaching personnel has been a concern from the very triumph of the Cuban Revolution to the present, as has been the training and improvement of those who direct these teachers. The study carried out on the formation of educational leadership in the school principals of the Morón municipality, Cuba, shows that they have shortcomings in their preparation to perform efficiently. Objectives: Characterize the educational leadership competence of school principals. Develop a strategy to form educational leadership competence in school principals.
Methods: A methodology is used for the construction of the theoretical construct of educational leadership competence of school principals: Bibliographic Review, Virtual Debate Forum, Discussion Groups, Diagnosis of Practice and Ibero American Experts' Judgment (35); this last method made it possible to create of the Ibero American Network of Leadership and Educational Practices (RILPE).
Results and Discussion: Contributions are made to the training of school principals (2015-2020). In a general way, the management style is studied, as well as the influence they exert on the membership of educational institutions and the training processes of directive leadership in Ibero America. A leadership training strategy was developed taking into account the improvement, research and methodological work as access routes to the training of the cadres. The scientific result was validated through expert judgment. Its implementation was evaluated through the index of group satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oruam Cadex Marichal Guevara, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Director de Relaciones Internacionales, Profesor Titular del Departamento de Humanidades de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Carmen Fausta Rey Benguría, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Profesora Titular del Centro de Estudios Educacionales José Martí

Milagros Molina Velasco, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Decana de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

José Manuel Perdomo Vázquez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación Gaspar Jorge Gacía Galló de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

María Magdalena López Rodríguez del Rey, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Profesora Titular del Departamento de Pedagogía-Psicología de la Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Jorge Misas Hernández, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Profesor Instructor del Departamento de Pedagogía-Psicología de la Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

María del Pilar Cáceres Reche, Universidad de Granada

Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación en la Universidad de Granada

Inmaculada Aznar Díaz, Universidad de Granada

Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación en la Universidad de Granada

Francisco Javier Hinojo Lucena, Universidad de Granada

Catedrático del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación en la Universidad de Granada

Claudio Alejandro Barrientos Piñeiro, Fundación Investiga a Chiloé

Presidente de la Fundación Investiga a Chiloé

Olga María Moscoso Portillo, Universidad de San Carlos de Guatemala

Coordinadora de Cooperación Nacional e Internacional de la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Walter Ramiro Mazariegos Biolis, Universidad de San Carlos de Guatemala

Decano de la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala

Damarys Roy Sadradín, Universidad Andrés Bello

Directora del Magister en Docencia para la Educación Superior de la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello

Mario Ruiz Luis, Instituto de Estudios Superiores del Istmo de Tehuantepec

Jefe de la Unidad de Docencia Investigación y Desarrollo Científico en Instituto de Estudios Superiores del Istmo de Tehuantepec

Román Bernal Díaz, Instituto de Estudios Superiores del Istmo de Tehuantepec

Rector del Instituto de Estudios Superiores del Istmo de Tehuantepec

María Angélica Buendía Espinosa, Universidad Autónoma Metropolitana (Unidad Xochimilco)

Jefa del Departamento de Producción Económica en la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco

Carlos Alberto Guajardo Castillo, Universidad Central de Chile

Director de la carrera Pedagogía en Educación General Básica de la Universidad Central de Chile

Francisco Javier Vidal, Universidad Central de Chile

Profesor de la carrera Pedagogía en Educación General Básica de la Universidad Central de Chile

Published

2021-12-21

How to Cite

Marichal Guevara, O. C., Rey Benguría, C. F., Molina Velasco, M., Perdomo Vázquez, J. M., López Rodríguez del Rey, M. M., Misas Hernández, J., … Vidal, F. J. (2021). Educational leadership competence training of school principals (2015-2020). Anales De La Academia De Ciencias De Cuba, 11(3), e1100. Retrieved from https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1100

Issue

Section

Social and Humanistic Sciences