Evaluation of competency-based training in the course occupational psychology in organizations

Authors

Keywords:

competency-based training, competency-based assessment, occupational psychology in organizations

Abstract

Introduction: The current psychology degree curriculum is designed by competencies. The greatest challenge is the evaluation of the quality of said training, with the final purpose of designing strategies for its improvement. The distance education conditions imposed by the pandemic added new challenges.

Objective: To evaluate the quality of training by competencies from the level of reaction (students) and learning (teachers) in the course Work Psychology in Organizations taught in distance mode.

Methods: The mixed methodology combined surveys, interviews and documentary analysis. The samples were 58 students of 3rd year and four teachers of the subject.

Results: The influence of the course in the development of professional competencies is perceived by students and teachers as moderately favorable. According to both groups, the professional competence that was most developed was Prevention-Promotion of well-being and guidance and counseling (according to the teachers). The professional competence that was least developed according to the students' perception was Diagnosis-Evaluation of socio-psychological phenomena and according to the teachers' criteria, Intervention and the training and coaching of others. The general analysis of the differences between students and teachers shows a better perception of the latter.

Conclusions: It is concluded that the curricular design of the subject forms professional competencies, despite the absence of work practices. The importance of these for the formation of skills is valued.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arianne Medina Macías, Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. La Habana.

No existen conflicto de intereses.

References

1. Artola ML, Tarifa L, Finale L. Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Universidad y Sociedad. 2019;11(2):310-364.

2. Del Valle R. Formación por competencias: certezas, resultados y desafíos. La experiencia de la Universidad Católica de Temuco [Internet]. 2010 [citado feb 2023]. Disponible en: https://3w.uct.cl/archivos/evaluacion-formacion-competencias-uct.pdf

3. Medina A, Avila A. El perfil profesional del psicólogo laboral/organizacional en Cuba. Retos a la formación. Revista Cubana de Psicología, [Internet]. 2021[citado nov 2024];3(4) (Número especial):146-62. Disponible en: http://www.psicocuba.uh.cu/index.php/PsicoCuba/article/view/72/pdf

4. Medina A, de Armas L, Dusú RM. Experiencias, retos y buenas prácticas de la educación a distancia en Psicología. Revista cubana de Educación Superior [Internet]. 2022 [citado feb 2023];41(Número Especial 2):231-48. Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/181/143

5. Medina A, Martínez M, Hernández M. Evaluación de la formación por competencias en la asignatura Psicología Laboral en las Organizaciones. En Memorias de la IV Convención Científica Internacional UCLV 2023 Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. VIII Simposio Internacional Psicología y Desarrollo Humano. ISBN 978-959-312-570-3

6. Fundación Carolina. La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia. Impactos y respuestas docentes [Internet]. Fundacioncarolina.es. 2021 [citado 14 jun 2024]. Disponible en: https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2021/06/LibroLaeducacionSuperiorEnIberoamerica.pdf

7. Medina A, Aldana K. Evaluación de las prácticas preprofesionales de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. Universidad y Sociedad. 2023;15(4):540-51.

8. Medina A, Avila A, Valdés A. La ciencia psicológica al servicio de la sociedad: influencia del pensamiento martiano en las prácticas preprofesionales de Psicología de la Universidad de La Habana. Universidad de La Habana [Internet]. septiembre de 2019 [citado jun 2022];(288):147-58. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/uh/n288/0253-9276-uh-288-147.pdf

9. Ramírez J, Lemos IM, Moncayo JA, Martínez S. Pandemia, salud mental y desempeño académico de los y las estudiantes de la Unicamacho en 2020. Sapientía [Internet]. 2021 [citado jun 2024];13(25). Disponible en: https://revistas.uniajc.edu.co/index.php/sapientia/article/view/89

10. Miguel JA. La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos [Internet].2020;50 (ESPECIAL):13-40. Disponible en: http://dx.doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.95

11. Ordorika I. Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior [Internet]. 2020;49:1-8. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-1.pdf

12. Viñas M. La educación híbrida y sus herramientas. Blog AMIDI. [Internet]. 2023. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.16389/pr.16389.pdf

13. Ríos Y. La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida Plus (+) Economía [Internet]. 2021;9(2)Jul a Dic:107-12. Disponible en: https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504/436

Published

2025-07-18

How to Cite

Medina Macías, A., & Martínez Rodríguez, M. (2025). Evaluation of competency-based training in the course occupational psychology in organizations. Anales De La Academia De Ciencias De Cuba, 15(2), e2796. Retrieved from https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/2796

Issue

Section

Social and Humanistic Sciences