Impact of continuous improvement of programs on the quality of academic training at the Pedro Kouri Institute of Tropical Medicine
Keywords:
social impact, assessment, postgraduate training, professional competencies, qualityAbstract
Introduction: Academic programs contribute to the training of professionals capable of leading research processes in different areas of knowledge in response to innovative scientific advances.
Objective: To evaluate the impact of continuous improvement on the quality of Pedro Kouri Institute of Tropical Medicin's academic programs and their contributions to public health in the area of communicable diseases.
Methods: The work included the self-assessment and external verification by the National Accreditation Board of the programs offered by the institute: specialty in Medical Microbiology, doctorate in Infectology and Tropical Medicine, and master's degrees in Epidemiology, Bacteriology-Mycology, Infectology and Tropical Diseases, Virology, Parasitology, and Entomology and Vector Control. The self-assessment timeframe covered from 2018 to 2023, and the quality certification process was completed from November 2023 to June 2024.
Results: The self-assessment files for the programs were prepared and submitted according to the established schedule and format. After reviewing the evidence, the Plenary awarded the following Excellence awards: the specialty in Medical Microbiology, the doctorate in Infectology and Tropical Medicine, and five of the Master's programs, except for Entomology and Vector Control, which received Certified status.
Conclusions: The institute's academic processes fulfill the mission enshrined by its founders, foster creativity in teaching, incorporate advances in human resource development, and demonstrate a strong sense of solidarity, humanism, and collaboration for social well-being. This, in turn, supports scientific processes and underpins the results achieved by the institution over the years.
Downloads
References
1. Portal Miranda JA. El Instituto de Medicina Tropical Pedro Kourí, antecedentes y desafíos en su 80 Aniversario. Rev Cuban Med Trop [Internet].2018[citado 2024 ago 04];70(2). Disponible en https://revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/348
2. Fraga Nodarse J, Pelegrino Martínez de la Cotera JL, Torres Rojo Y. La actividad de ciencia e innovación del Instituto de Medicina Tropical "Pedro Kourí". Rev Cuban Med Trop [Internet]. 2018 [citado 2024 oct 31];70(1). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602018000100001&lng=es
3. Guzmán MG, Gill L, Illnait-Zaragozi MT, Pelegrino JL, Reyes A. A 80 años de la fundación del Instituto de Medicina Tropical, hoy Instituto de Medicina Tropical "Pedro Kourí", IPK. Rev Cuban Med Trop[Internet]. 2017[citado 2024 ago 04];69(3):1-4. Disponible en: https://revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/271
4. Cantelar de Francisco N, Tapanes Fernández T, Cabrera Cantelar N, Cantelar Martínez B, Chao Sautié MI, Velázquez Ramos M. Salto cualitativo en las acreditaciones de las maestrías en el Instituto “Pedro Kourí” (IPK) 2004-2014. Rev Cuban Med Trop [Internet]. 2015[citado 2024 oct 26];67(3). Disponible en: https://revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/104
5. Bernaza GJ, Martínez Ed, Marivel G. del Valle MG, Borges Ld. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 2024 oct 23];31(4):1-15. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062
6. Pupo NL, Pérez L, Alfonso A, Pérez G, González B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educ Med Super [Internet]. 2013[citado 2024 oct 23];27(1):112-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014&lng=es
7. Quintana YM, Mur N, Quintana G, Bernaza GJ. Retos que le impone la educación en el trabajo a las universidades de ciencias médicas. Conrado[Internet]. 2021 [citado 28 oct 2024];17(S3):452-5. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2186
8. Instrucción No 01/2020. Manual para la gestión del posgrado, No. 10(11-05-2020) [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020[citado 2024 sep 15]. Disponible en: https://www.scu.sld.cu/hme/wp-content/uploads/sites/106/2022/06/9-Manual-Gesti%C2%BEn-Posgrado-MES-20-5-2020.pdf
9. Resolución No 138-139-140/2019 del sistema nacional de grados científicos, No. 65(5/09/2019) [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019[citado 2024 oct 24]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf
10. Resolución Ministerial No. 11. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019. [citado 2024 sep 24] Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Patr%C3%B3n-de-calidad-SEA-M-Res-11-19.pdf
11. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEA-ES). 2019. [Internet]. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. [citado 2024 sep 24]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Manual-de-implementaci%C3%B3n-SEA-CU-2018-Perfeccionado.pdf
12. Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). Resolución 150/18 del MES. Sistema de evaluación y acreditación de maestrías (SEA-M 2019). [Internet]. Junta de Acreditación Nacional (JAN). [citado 2024 sep 24]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Resoluci%C3%B3n-150-REGLAMENTO-DEL-SEAES-2018-1.pdf
13. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Resolución No.150/2018 [citado 2024 sep 24]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/indicadores-de-calidad
14. Junta de Acreditación Nacional (JAN). (2019). Sistema de evaluación y acreditación de doctorado (SEA-Dr). 2019. [Internet]. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. [citado 2024 sep 24]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Manual-de-implementaci%C3%B3n-SEA-CU-2018-Perfeccionado.pdf
15. Surós Reyes EM. El Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Postgrado: garante de calidad universitaria. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 23 Oct 2024];9(4). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1037
16. Saborido Loidi JR. Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2018[citado 2024 oct 23];37(1):4-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001&lng=es&tlng=es
17. Vidal MJ., Armenteros I, Aparicio JL, Morales I, Portuondo M. Una Salud. Educ Med Super [Internet]. 2021[citado 2024 oct 23]; 35(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200018&lng=es
18. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. España: CEPAL; 2018. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S180114.1_es.pdf
19. Castro M, Tápanes T. Desarrollo de los programas de maestría en el Instituto de Medicina Tropical Pedro Kourí (IPK), 2018. Rev Cuban Med Trop [Internet]. 2019 [citado 11 sept 2024];71(1):1-3. Disponible en: https://revmedtropical.sld.cu/index.php/medtropical/article/view/391
20. Toraño GT, Illnait-Zaragozí MT. Autoevaluación del impacto de la maestría en Bacteriología-Micología. Instituto de Medicina Tropical “Pedro Kourí”, Cuba. INFODIR[Internet]. 2024[citado 14 oct 2024];0(43):1-18. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1643
21. Bernaza GJ, Dumé JA, Oramas I, Jiménez L, Douglas C, Alemañy E. Orientaciones de las maestrías para profesionales de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2022[citado 23 oct 2024];36(3):e3374. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3374
22. Tápanes T, Balí A, Castro MA. Impacto académico del programa de la Maestría en Epidemiología desarrollado en El Salvador. Rev Cuban Med Trop [Internet]. 2021 [citado 2024 oct 23];73(3):e669. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602021000300011
23. Bustos-Viviescas BJ, Romero CA, García CE, Villamizar A, García JA. La docencia e investigación en la educación superior: dualidad-rivalidad para los docentes universitarios. Educ Med Super[Internet]. 2024 [citado 28 oct 2024];38:e4008 . Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4008
24. Arias J, Vidor E, Pérez JL, Duarte LM. Evaluación y acreditación de especialidades de posgrado en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2021 [citado 2024 oct 23];21(2):471-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200471&lng=es
25. Mendoza JN, Rizo N, Beltrán H, Concepción ER. La formación doctoral: estudio comparativo entre Europa y América. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021[citado 2024 oct 23];13(4):170-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400170&lng=es&tlng=es
26. Ponce de León Narváez RM, Hernández Nariño A, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo. Introducción de resultados científicos: bases teórico-metodológicas para su mejora en la educación médica. Rev Med Electrón [Internet]. 2021 [citado 2024 oct 23];43(3):770-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000300770&lng=es
27. Vargas TO, Hernández M, Marín LG, González MM. Análisis del proceso de gestión de la formación doctoral en tres universidades cubanas. Rev. Mendive, [Internet]. 2020, 21(2). [citado 2024 oct 27]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962023000200009&lng=es&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marta Ana Castro Peraza, Maria Teresa Illnait Zaragozí, Vivian Kourí Cardellá, Hilda Hernández Alvarez, Thelma Tápanes Fernández, María Guadalupe Guzmán Tirado, Daniel González Rubio, Maureen Isabel Leyva Silva, Gilda Toraño Peraza, Maria Isabel Chao Sautié, Madelyn de la Caridad Garcés Martínez, María del Carmen Marquetti Fernández, Félix Orlando Dickinson Meneses, Lianet Monzote Fidalgo, Idalia Sariego Ramos, Anabel Hernández Ruiz, Sonia Resik Aguirres, Mayling Alvarez Vera, Clara Savón Valdez, Licel Rodríguez Lay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal Anales de la Academia de Ciencias de Cuba protects copyright, and operates with a Creative Commons License 4.0 (Creative Commons Attribution-NonCommercial License 4.0). By publishing in it, authors allow themselves to copy, reproduce, distribute, publicly communicate their work and generate derivative works, as long as the original author is cited and acknowledged. They do not allow, however, the use of the original work for commercial or lucrative purposes.
The authors authorize the publication of their writings, retaining the authorship rights, and assigning and transferring to the magazine all the rights protected by the intellectual property laws that govern in Cuba, which imply editing to disseminate the work.
Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of having been first published in this journal.
To learn more, see https://creativecommons.org
