Postgraduate education in the digital society: towards a sustainable development of learning scenarios

Authors

Keywords:

postgraduate education, distance learning, learning scenarios, virtuality

Abstract

Introduction: Postgraduate education is an essentially innovative process, requiring a deeper look when conceiving it not only as the highest level of education, because it brings together innovation and knowledge generation. In the conception of postgraduate education, they are required actions based on solid scientific and technological foundations, with innovative, strategic solutions and commitment to society and its development in the construction of a prosperous and sustainable socialism.

Objectives: To develop a theoretical-methodological concept to promote postgraduate education in the distance modality, based on the foundations of the Distance education model of Cuban Higher Education and oriented to the management of postgraduate programs in this modality with an intensive use of information and communications technologies.

Methods: The dialectical-materialist method is assumed in its unity of the theoretical and the empirical, as well as the qualitative and quantitative: document analysis, content analysis, survey; interview, focus groups and methodological triangulation as a research technique.

Results: Provide the philosophical, sociological, psychopedagogical and technological foundations of the Distance education model of Cuban Higher Education, which supported the regulatory framework, and to have integrated its components in each of the methodological procedures of the theoretical-methodological conception.

Conclusions: The results presented contribute to designing pedagogical practices in postgraduate education, generating learning scenarios that are different from traditional ones, with an intensive use of information and communication technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bernaza GJ, Aparicio JL, De la Paz E, Torres AM, Alfonso E. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior. 2020;34(4):1-20. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718

2. Fernández A, Núñez J. Creación de capacidades y desarrollo local: El papel de los centros universitarios municipales. 1ra Edición. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela, Cuba; 2020.

3. Diaz-Canel MM. Por un ejercicio de pensamiento que transforme al país. 2 de junio de 2020. Disponible en: https://www.presidencia.gob.cu/es/noticias/por-un-ejercicio-de-pensamiento-que-transforme-al-pais/

4. Torres AM, Manso Y. Acciones estratégicas para la implementación de la Educación de Posgrado en la Modalidad a Distancia. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 2020;13(3). Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/547

5. Cruz H. Concepción teórica para evaluar la calidad de la formación inicial del profesional de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad de Lengua Inglesa. [Tesis doctoral]. Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero; 2008.

6. Valle AD. La investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2012.

7. López YM. El desarrollo de la habilidad comunicativa de comprensión lectora en los estudiantes de la carrera de Educación Primaria de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí en la República de Ecuador. [Tesis doctoral]. Universidad de Holguín; 2016.

8. Martínez C, Hernández V. (2013). Sistematización sobre la concepción teórico-metodológica como resultado científico. (Manuscrito sin publicar). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela; 2016.

9. Pérez L. Naturaleza y alcance de la Pedagogía Cubana. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2012.

10. Salinas J. La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. Revista de Educación a Distancia (RED). 2012;(32). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/233091

11. Manso Y, Torres AM. (2018). Las plataformas virtuales: oportunidades para la formación posgraduada en la modalidad a distancia. En, Ciencia e innovación tecnológica, vol. II, en el capítulo Ciencias pedagógicas. Las Tunas, Cuba: Coedición Editorial Académica Universitaria - Opuntia Brava.

12. MES. Normas generales para la implementación del Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana con el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Resolución 15/2023. 2023. Ediciones del Ministerio de Educación Superior. La Habana, Cuba.

13. Ruiz L. La educación a distancia. Una nueva mirada en la educación superior cubana. Tecnología Educativa. 2016;1(1):64-71. Disponible en: https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/16

14. Rodríguez YM, Ruiz L. Acciones para favorecer el modelo de educación a distancia en Cuba en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior. 2021;35. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2619/1177

15. Pérez I, Ruiz L. Ecosistemas Digitales de Aprendizaje: Un diseño para la Universidad de las Ciencias Informáticas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 2020;13(4):77-88. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590264

16. García-Peñalvo FJ. Technological Ecosystems. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje. 2015;11:31-2. Disponible en: https://ieeexplore.ieee.org/document/7384618

17. Benítez-Menéndez OG, Ruiz L, Sánchez-Hormigó Y. Ecosistema digital educativo integrado al posgrado, para la educación, ciencia, tecnología y sociedad. Luz. 2022; 21(2):102-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n2/1814-151X-luz-21-02-102.pdf

18. Torres AM, de la Paz E, Andreu N. (2022). Sistema de superación profesional del claustro para gestionar el posgrado en la modalidad a distancia. En, 13er Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2022, La Habana, Cuba.

19. Manso Y. Acciones estratégicas para la gestión de la plataforma Moodle en la implementación de la Educación de Posgrado en la Modalidad a Distancia. [Tesis de Maestría]. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas; 2019.

20. Ruiz L, Pérez I. Acciones para el desarrollo de la educación virtual de posgrado. Revista EduSol. 2022;22;Número extra. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9538365

Published

2025-09-20

How to Cite

Torres Alfonso, A. M., Ruiz Ortiz, L., Andreu Gómez, N., Pérez Mallea, I., Torres Ramírez, A., Martín Garateix, M., … Tamayo Cuenca, R. (2025). Postgraduate education in the digital society: towards a sustainable development of learning scenarios. Anales De La Academia De Ciencias De Cuba, 15(3), e3165. Retrieved from https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/3165

Issue

Section

Social and Humanistic Sciences